KITA PERLU MENGUBAH GAYA HIDUP...

Friday, June 6, 2008

Nampaknya harga minyak telah melambung tinggi. Sudah tentu kenaikannya bakal memberi kesan kepada isi rumah dan kehidupan harian. Secara logiknya dan pengalaman yang sudah-sudah kenaikan harga minyak pastinya akan memberi kesan kepada harga barang-barang keperluan yang lain. Andaikata berlaku kenaikan sudah tentu bakal membebankan kita.
Sudah tentu kita perlu serius dalam menguruskan perbelanjaan kita bagi memastikan segala keperluan hidup dapat diperolehi. Lebih daripada itu, kita perlu mengkaji semula corak dan gaya perbelanjaan kita. Kita perlu memikirkan suatu corak dan gaya kehidupan yang sesuai dengan situasi ekonomi yang (teruk) ini. Selain kita, menimbangkan semula gaya hidup, anak-anak kita hendaklah juga dididik supaya mengamalkan kehidupan sederhana dan perbelanjaan berhemat.
Selain usaha zahir, kita juga hendaklah menambah amal ibadah kita dan bersyukur di atas kenikmatan lalu dan memohon kehadrat ALlah supaya kenikmatan yang kita rasai itu berkekalan. Muzakarah perlu diadakan di kalangan cerdik pandai supaya dapat mencetuskan suatu formula kehidupan berlandaskan ajaran Islam supaya kita dapat menyampaikan kepada umat manusia pandangan agama bagi menghadapi situasi kehidupan yang kian mencabar.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

  © Hakcipta terpelihara YKSNSweb 2009 by YKSNSwebmaster 2009

Back to KE ATAS